اتوار، 6 نومبر، 2022

سنڌ جو سفرنامو (حصو ٻيو)

سنڌ جو سفرنامو
ٽيون ڏينھن
ليکڪ عامر مغل



خيرپور جي حدن جي شروعات ٿيندي ئي روڊ جي ٻنھي طرفن کان کجين جي باغات مون کي ھشاش بشاش ڪري ڇڏيو ھيو، صبح سوير جو وقت ھيو جڏھن آئون خيرپور ۾داخل ٿيس ته آمد و رفت شروع ٿي رھي ھئي.
خيرپور ميرس تقسيم کان اڳ ھڪ الڳ رياست ھئي جتي ٽالپر خاندان حڪمران ھيا جن کي رياست جو "مير" سڏيو ويندو ھيو ۽ ھاڻي به ان سبب ھن شھر کي خيرپور ميرس سڏيو ويندو آهي، ٽالپر خاندان ڪلھوڙن کي ھڪ جنگ ۾ شڪست ڏيڻ کانپوءِ خيرپور کي فتح ڪيو ھيو، تقسيمِ ھند کان بعد 1955ع ۾ خيرپور رياست کي پاڪستان ۾ ضم ڪيو ويو ۽ ھاڻي ھي صوبي سنڌ جو حصو آهي.

ھاڻي تائين سفر ڪندي مونکي سنڌ جي سڀ کان وڌيڪ خوبصورت ڳالهه ھيءَ لڳي ته سنڌي علاقائي تھذيب، زبان ۽ سڃاڻپ تي اعلانيہ فخر ڪندا آهن جيڪا منھنجي لاءِ بطورِ پنجابي ھڪ نئين ڳالهه ھئي، روڊن تي لڳل سائن بورڊ سنڌي ۾ لکيل نظر آيا ۽ اسڪولن ۾ ٻارڙن کي شروعات ۾ سنڌي لکڻ ۽ پڙھڻ سيکاريو ويندو آهي.

شھر کان ٻاھر نڪرندي ئي مقامي ماڻھن کان پڇندو پڇندو اچي ڳوٺ ڪوٽ ڏيجي ۾ پھتس، اتي ھڪ دڪان تي ويٺل ڪجھ بزرگن کان قلعي جو رستو معلوم ڪرڻ جي ڪوشش ڪئي، اھي پاڻ ۾ سنڌي ۾ ڳالهه ٻولهه ڪرڻ لڳا جيڪا مونکي سمجھ ۾ نه آئي ۽ مان انھن کي اردو ۾ ڳالھائڻ جو عرض ڪيو، پوءِ انھن مان. ھڪ بزرگ اڳيان وڌيو ۽ استفسار ڪندي پڇڻ لڳو ته ڪٿان آيو آھين، ٻڌايم ته لاھور کان، اڪيلو موٽرسائيڪل تي؟ بزرگ سوالي انداز ۾ پڇڻ لڳو ۽ ھٿ جوڙيندي اڳيان وڌيو، چيائين ته ويھو اوھان اسانجا مھمان آھيو، اوھانجي خدمت ڪيون.

ان بزرگ شخص جي اھڙي ھٿ جوڙڻ کي ڏسي آئون شرمسار ٿيڻ لڳس ۽ بعد ۾ مونکي خبر پئي ته سنڌ ۾ ان طرح ڪنھن کي سلام ڪرڻ جو عمومي عمل آھي، ان کان بعد آئون جيترو وقت سنڌ ۾ رھيس ايئن سلام ڪندو رھيس جنھن ڪري مقامي ماڻهن ۽ تھذيب سان پنهنجائپ جو احساس مضبوط ٿيندو رھيو.
بزرگن جا ٿورا مڃڻ کانپوءِ انھن کان اجازت وٺندي انھن جي ٻڌايل رستن تان ٿيندو آخر ڪار ڪوٽ ڏيجي قلعي جي مين دروازي وٽ پھتس، 

                           قلعي جو مين دروازو

موٽرسائيڪل پارڪنگ ۾ لڳائڻ کانپوءِ صبح سوير قلعي ۾ داخل ٿيندڙ آئون پھريون سياح ھيس، قلعي ۾ داخل ٿيندي ئي پھرين شئي جنھن مونکي متاثر ڪيو اھا صاف صفائي ۽ ويل مينيجڊ سسٽم ھيو.

                          قلعي جي صفائي سٿرائي


حڪومتي ادارن سميت منھنجو گمان اھو آھي ته ٽالپر خاندان اڃا به پنھنجي ھن تاريخي قلعي تي خصوصي توجه رکندڙ آھي، خيرپور جي ڏاکڻي علائقي ڪوٽ ڏيجي ۾ ھڪ بلند ٽڪري تي واقع ھي قلعو ٽالپر سلطنت جو ھڪ عظيم الشان ۽ نمايان نشاني آھي ۽ ان جو احسان اوھان کي قلعي جي آخري برج تي وڃڻ کانپوءِ ٿيندو.

         پري کان نظر ايندڙ ٽالپر خاندان جو ٺاھيل شيش محل 


قلعي ۾ داخل ٿيڻ کانپوءِ قلعي ۾ اجڙيل حالت ۾ ملبوس ھڪ شخص منھنجي طرف آيو جيڪو روانگي سان اردو ڳالھائڻ کان لاچار ھيو ۽ ان مونکي چيو ته ھو قلعي جي گائيڊ طور مختصر وقت ۾ تفصيلي دورو ڪرائي سگھي ٿو ان جو حليو ڏسي مونکي سمجھ ۾ نه آيو پر مون رسڪ کنيو ۽ ان نھايت ئي سھڻي طريقي سان مونکي قلعو گھمايو، نه مونکي قلعي جو چپو چپو گھمايائين پر ھڪ ھڪ شئي تعمير بابت ٽٽل ڦٽل اردو ۾ ڄاڻ ڏيندو رھيو.

                       قلعي جو ھڪ وڏو برج

ڪوٽ ڏيجي قلعي جي تمام سٺي طريقي سان وزٽ ٿي وئي ۽ ھي قلعو مونکي دراوڙ کان وڌيڪ وڏو لڳو، واپسي تي منھنجو گائيڊ ھڪ طرف بيھندي مونکان معاوضو طلب ڪرڻ لڳو، مون کيس ٻاھر اچڻ لاءِ چيو ته ھو انڪار ڪرڻ لڳو ۽ چيائين ته ٻاھر مونکان انتظاميه جا ماڻھو حصو گھرندا، آئون ھن کي پنج سئو روپيا ڏيڻ لڳس ته ھن وڌيڪ پئسا ڏيڻ جي خواھش ظاھر ڪئي ۽ آخرڪار مون ھن کي ھڪ ھزار روپيو ڏنو ھن شرط تي ته مان ٻاھر نڪري اھو چوندس ته مون ڪنھن کي پئسا ناھن ڏنا.
مون ان جو ٿورو مڃيو ڇاڪاڻ ته ان جي ڪري مونکي نه صرف تفصيلي قلعو گھمڻ جو موقعو مليو پر دل سان فوٽوگرافي ڪرڻ موقعو پڻ مليو.

                        قلعي جو ٻاھريون نظارو

ڪوٽ ڏيجي کان نڪرندي آئون راڻي پور کان ٿيندو ٻيھر نيشنل ھائي وي وٽ اچي پھتس.
ڪنڊيارو،نوشھروفيرو ۽ مورو کان ٿيندي جڏھن آئون قاضي احمد پھتس ته اتي چڪوال جو دوست فاروق دادا منھنجي انتظار ۾ ھيو، خبر پئي ته سندس سنڌ ۾ زرعي زمين آھي ھو سياري ۾ سنڌ ايندو آهي ۽ گرمين ۾ واپس پنجاب موٽي ويندو آهي.
سنڌ ۽ ان جي زراعت جي متعلق ان سان اھم گفتگو ٿي، رستي ھلندي ملاقات مختصر ھئي ڇو ته مونکي اڳتي نوابشاه پھچڻو ھيو ۽ محسوس ٿي رھيو ھيو ته منھنجي طبيعت خراب ٿيڻ واري آهي.
قاضي احمد کان موٽرسائيڪل کي نوابشاهه طرف موڙيو جتي علي عمران (فيس بڪي دوست) ۽ فيضان جٽ منھنجا منتظر ھيا، انھن کي عرض ڪيو ته منھنجي طبيعت ٺيڪ ناھي ھو اڳ ۾ منھنجي لاءِ گيسٽ ھائوس جو بندوبست ڪن، ھنن اڳ ۾ نوابشاهه پھچڻ لاءِ چيو.
نوابشاهه ۾ ٽينڪ ري فِل ڪرائڻ لاءِ جيئن ئي بيٺس ته ٻه ھمراھ مون ڏانھن آيا ۽ پڇڻ لڳا ته ڇا اوھان جو تعلق فورسز سان آھي؟
مون انڪار ڪيو پر مونکي خوف ٿيڻ لڳو ڇاڪاڻ ته روھڙي ۾ به ھڪڙي شخص مونکان اھڙو سوال ڪيو ھيو، خبر ناھي آئون ڪيئن ۽ ڪھڙي طريقي سان فورسز جو لڳي رھيو ھيس.

~جاري

ہفتہ، 5 نومبر، 2022

سنڌ جو سفرنامو

سنڌ جو سفر نامو
پھريون ۽ ٻيو ڏينهن
ليکڪ عامر مغل



ھي گذريل سال جنوري جي ٿڌي ڏينھن جي ڳالهه آهي جڏھن آئون صبح جو چار وڳي گھر کان سنڌ جي سفر جي نيت سان نڪتس، ٺوڪر نياز بيگ کان گذرڻ کان بعد ۾ ڪوھيڙو شروع ٿي ويو ۽ مان ڪِوِل جي رفتار سان آھستي آھستي وڌندو رھيس، اٺين بجي تائين اوڪاڙا پھتس.
ھاڻي سج نڪري چڪو ھيو، سج جي گرمي جسم کي سڪون بخشڻ لڳي ھئي مونکي اندازو ھيو ته اڄ رات تائين رحيم يار خان پھچي ويندس.
ساھيوال، چيچہ وطني، ميان چنو مان گذرندي منجھند جو ٽائيم ھيو، خانيوال پھچندي ياد آيو ته گذريل سال جڏھن ھتان گذريس ته فيس بڪ ٽي ڪنھن ڪمينٽ ڪيو ھيو ته ھو پيٽرول پمپ ھلائيندو آھي، سوچيم ته ان پيٽرول پمپ تي بريڪ ھڻجي ۽ ٿورڙي دير ساھي پٽجي، ميسينجر جي چيٽ ھسٽري مان ان کي ڳولھي ورتم ان نشاني تي ته ھو وزيرستان جو رھڻ وارو آھي ۽ نالي جي اڳيان "وزير" لقب ايندو اٿس، اصل ڳالهه ته ساڻس رابطو ٿي ويو ۽ ان ٻڌايو ته ھاڻي ھو سنڌ ۾ روھڙي بائي پاس طرف منتقل ٿي ويو آهي اتي ھڪ پيٽرول پمپ تعمير ڪرائي ٿو، مونکي ته سنڌ طرف وڃڻو ئي ھيو سوچيم اڳتي ھلي ان سان ملاقات ڪبي، بھاولپور ۾ عثمان غني (دوست) وٽ بريڪ لڳي، سنيڪس سان گڏ ڪافي پياريائين، ٿورڙي ملاقات کانپوءِ اجازت ورتم ته رائيڊ ڪندي عشاء جي ويجھو وڃي وحيم يار خان پھتس، جتي اويس (دوست) رات گذارڻ جو بندوبست اڳ ئي ڪيو ھيو، رات جو ثوبان رشيد (دوست) سان گڏ رات دير تائين رحيم يار خان ۾ رولاڪيون ڪندا رھياسين ۽ چانھ جو دور پڻ ھليو.
ٻئي ڏينھن رحيم يار خان کان سفر جي شروعات ڪئي ۽ صبح جو نائين وڳي سنڌ جي حد ۾ داخل ٿي ويس، روھڙي جي ويجھو پھچندي ئي نعمت الله وزير (فيس بڪي دوست) سان رابطو ٿيو، ان جي پيٽرول پمپ تي پھتس، پٺاڻن جي مھمان نوازي جا ته سڀ قائل آھن ۽ اسان وٽ انھن جو مثال ڏنو ويندو آهي، ھلندي ھلندي بغير ڄاڻ سڃاڻ جي ھن رستي ھلندي ملاقات ۾ نعمت الله وزير جي مھمان نوازي شرمسار به ڪندي رھي ۽ سادگي ڀريو انداز ڏسي دل خوش به ٿيندي رهي.

                               ستين جو آستان
                               لينس ڊائون پل 

مون سوچيو ته ھتي تاريخي "لينس ڊائون پل" ۽ "ستين جو آستان" به آھي، اھو ڏسڻ کانپوءِ سفر کي اڳتي وڌائبو، ان ڳالهه جو ذڪر نعمت الله وزير سان ڪيم ته ان مون سان گڏ ھڪ مقامي ڪوليگ ڏنو جنھن رھنمائي سان انھن جاين کي سٺي طريقي سان ٿورڙي وقت ۾ گھمي ورتوسين ۽ ان کان علاوہ روھڙي ۾ موجود ٽڪرين تي وڃي ڪري ڪجھ تصويرون ورتم، ان دوران روھڙي بائي پاس تي رش وڌڻ لڳي ۽ ٽريفڪ جام ٿيندي وئي ڏسندي ئي ڏسندي ڪجھ ڪلوميٽرن تائين ڊگھي لائين لڳي وئي ۽ صورتحال مشڪل ٿي وئي.

                                روھڙي بائي پاس 

ڳالهه ظاھر ٿيڻ کانپوءِ خبر پئي ته مقامي طور تي دشمني ۾ ڪجھ ماڻھو قتل ٿيا آهن ۽ مقتولن جي وارثن پاران احتجاجي طور تي ميتون رکي ٽريفڪ بند ڪئي وئي آهي، مون سوچيو ته آئون موٽرسائيڪل تي آھيان سائيڊن مان نڪري ويندس، گھڻي ڪوشش کانپوءِ اندازو ٿيو ته صورتحال گھڻي مختلف آھي،  جلدي نڪرڻ جي چڪر ۾ ماڻھن ون وي جي خلاف ورزي ڪئي جنھن ڪري ھاڻي تائين تقريباً اٺ ڪلوميٽر ڊگھي ٽريفڪ لائين لڳي چڪي ھئي ۽ ان صورتحال ۾ موٽرسائيڪل جو نڪرڻ به محال ھيو، بلڪل اھڙي ئي صورتحال کي  مون جي ٽي روڊ مريدڪي تي به منھن ڏنو ھيو پر مريدڪي تي آئون ٽن ڪلاڪن اندر ان ٽريفڪ مان نڪتو ھيس ان وقت به مقتول جو لاش رکي احتجاج ڪيو ويو ھيو.
ڏينھن گذرڻ شروع ٿيو شام ٿيندي وئي، ڏينھن مان شام ۽ شام جي روشني مان رات ٿي وئي پر ڪابه گاڏي پنھنجي جاءِ کان نه ھلي سگھي، ھائي وي پوليس گھڻي دير کانپوءِ دخل اندازي ڪئي جنھن جي ڪري صورتحال بدتر ٿي چڪي ھئي، ھاڻي مونکي رات گذارڻ جو مسئلو درپيش ھيو، نه چاھيندي به ڪافي دير کانپوءِ نعمت الله وزير جي پيٽرول پمپ تي واپس اچڻو پيو ۽ ان جي دفتر ۾ رھڻ جي درخواست ڪئي ان کان اڳ ئي نعمت الله وزير منھنجي رھائش جو بندوبست ڪري چڪو ھيو، مونکي ٻي صبح سوير اڳتي نڪرڻو ھيو، ھتي رات گذارڻ جو اھو فائدو ٿيو ته آئون وقت کي سٺي طريقي سان مينيج ڪري سگھان پيو.
پھريون مونکي رات جو کاڌو ڏنو ويو ۽ ان کانپوءِ ٻه صوفا  گڏائي ڪري منھنجي آرام جو بندوبست ڪيو ويو، منھنجي عادت آهي ته جيڪڏھن سفر گھڻن ڏينھن جو ھوندو آھي ته مان پاڻ سان گڏ ھڪ ڊبل بيڊ شيٽ رکندو آھيان، جيڪا مونکي ڏکئي وقت ۾ ڪم ايندي آهي ۽ جڏھن کٽمل گھڻا ھجن ته انھن کان بچاء لاءِ پڻ ڪم ايندي آهي.
صبح جو اٿيس ته ٽريفڪ اڃا تائين ھلڻ شروع نه ٿي ھئي، نعمت اللہ وزير کان سندس ٿورائتو ٿيڻ کانپوءِ ٻيھر سفر جي شروعات ڪئي ۽ خيرپور جي طرف سفر جو ٽيون ڏينھن ھيو، ھائي وي پوليس مخالف طرف کان ايندڙ سوارين تي سختي ڪري رھي ھئي، ڪارگو ڪنٽينرز جو ٽريفڪ لوڊ سڀ کان گھڻو ھيو، روھڙي بائي پاس کان خيرپور تائين ٽريفڪ اڃا به سست روي جو شڪار ھئي ته مونکي اچانڪ خيرپور جي کجين جا باغات نظر اچڻ لڳا،


 جن مان سج جي روشني وڻن کي چيريندي پنھنجو منظر پيش ڪري پئي ته مون روڊ ڪناري پنھنجي گاڏي روڪي ورتي ۽ ٿيلھي مان ڪيمرا ڪڍي، مون پنھنجي زندگيءَ ۾ ايترا وسيع باغات پھريون ڀيرو ڏٺا ھيا.

~جاري

بدھ، 26 اکتوبر، 2022

ڀوتارڪو راڄ ۽ سماجي ري انجنيئرنگ جا رستا

*ڀوتارڪو راڄ ۽ سماجي ري انجنيئرنگ جا رستا

 نصير ميمڻ*
روزاني پنهنجي اخبار، 25 آڪٽوبر 2022



 ڪجهه هفتا اڳ مون هڪ مضمون ۾ سنڌ اندر ڳوٺڙن/آبادين جي بيهڪ، گهرن جي انگ ۽ نوعيت بابت انگ اکر پيش ڪري اهو سوال اٿاريو هو ته ڇا سنڌ جي ٻهراڙين جو هاڻوڪو ڍانچو ماڻهن کي ترقي ڏياري سگهندو، يا ان کي تبديل ٿيڻ گهرجي؟ ظاهر آهي ته اهڙن سوالن تي هر سوچيندڙ جي راءِ مختلف هوندي آهي ۽ مختلف راين تي ڳالهه ٻولهه سان انهن سوالن جي مختلف پاسن کي سمجهڻ ۾ مدد ملندي آهي.
                 انگن اکرن موجب سنڌ جي ٻهراڙين ۾ 50 سيڪڙو يعني اڌ کان وڌيڪ ڳوٺڙا 50 گهرن کان به ننڍا آهن. انهن ڳوٺن ۾ 50 کان 70 سيڪڙو گهر ڪچا ۽ هڪ ڪمري وارا آهن. اهي ڪمرا به گهڻي ڀاڱي جهوپڙيون ئي هونديون جيڪي هاڻوڪي بارش ۽ ٻوڏ ۾ لڙهي چڪا هوندا. گهڻي ڀاڱي اهي ننڍا ڳوٺڙا وڏيرن جي زمينن تي ٺهيل آهن. ڪجهه ڏهاڪا اڳ ان وڏيري جي زمين تي هڪ ٻه هاري گهراڻا هارپو ڪرڻ آيا هوندا. وقت سان گڏ اهي ڪجهه گهر وڌي ننڍڙي ڳوٺڙي ۾ تبديل ٿي ويا هوندا. ويچارن هارين کي ايترو معاوضو ئي نصيب نه ٿيندو هوندو جو اتان اٿي ڪٿي زمين ٽڪرو خريد ڪري رهي سگهن يا ڪو متبادل گذر سفر حاصل ڪري سگهن. هر سال وڏيري جي اوڌر جي وڌندڙ بار هيٺان دٻجي اهي گهراڻا هڪ ڊگهي معاشي ۽ سماجي غلاميءَ ۾ جڪڙجي ويا هوندا. اهڙا هزارين ٽڙيل پکڙيل ڳوٺڙا سنڌ جي اڄوڪي سماجي بيهڪ کي جوڙين ٿا. اهي ماڻهو مقامي بااثر ماڻهن وٽ هر طرح جي غلاميءَ ۾ جڪڙيل رهن ٿا. نه هو پنهنجي مرضيءَ سان اولاد (خاص ڪري ڇوڪرين) جون شاديون ڪري سگهن ٿا ۽ نه ووٽ ڏئي سگهن ٿا. انهن بي پهچ ماڻهن وٽ نه ڪاروبار ڪرڻ جي موڙي آهي ۽ نه سندن اولاد کي بهتر تعليم ملي ٿي جو اهي هڪ ٻن نسلن کان پوءِ پاڻ کي وڏيرڪي پنجوڙ مان آجو ڪري سگهن. ايئن اها غلامي نسلن ڏانهن منتقل ٿيندي رهي ٿي. ان عمل ۾ رياستي ڍانچو ڏاڍي جي پاسي ئي رهي ٿو. ترقياتي فنڊ، مقامي آفيسر، ٿاڻو ۽ جرڳا سڀ ان ڏاڍي جي ڪنٽرول ۾ آهن. جاگيرداراڻي جمهوريت جو اهو ماڊل ماڻهن جي اوسر ۾ تمام وڏي رنڊڪ آهي.
جيڪڏهن ڪنهن طرح اهي 10 کان 50 گهرن وارا ڳوٺڙا 300 کان 500 گهرن وارن ننڍن شهرن ۾ تبديل ٿين، جتي رهواسين کي گهر جي مالڪي به ملي، صحت ۽ تعليم جي سهولت به هجي ۽ ٻيون بنيادي سهولتون به ميسر هجن. اهڙا ڳوٺ ننڍڙن ڳوٺڙن جي ماڻهن لاءِ ڇڪ پيدا ڪندا. ان سائيز جي ڳوٺ وٽ پنهنجي معيشت به پيدا ٿيندي، جتي ننڍا وڏا روزگار به موجود هوندا. ان عمل ۾ هڪ ڏيڍ ڏهاڪو لڳي سگهي ٿو. سوچيو جيڪڏهن هر يونين ڪائونسل ۾ اهڙو هڪ ڳوٺ به قائم ٿي پئي ته ڪجهه سالن اندر ان علائقي جي سماجي بيهڪ ۾ وڏي اٿل پٿل اچي سگهي ٿي. سماجي تبديليءَ جو عمل سست، صبر طلب ۽ ور وڪڙدار هوندو آهي. ان ۾ رنڊڪون به انيڪ هونديون آهن پر ظاهر آهي ته جيڪڏهن اسان جي خواهش سنڌ جي سماجي جوڙجڪ کي بدلائڻ ۽ ماڻهن کي معاشي، سماجي ۽ سياسي غلاميءَ مان ڇوٽڪارو ڏيارڻ آهي ته پوءِ ان لاءِ اهڙين رنڊڪن جو حل به ڪڍڻو پوندو.
ڳوٺڙن کي جديد ڳوٺ ۾ تبديل ڪرڻ وارو خيال رڳو انفرااسٽرڪچر جي تبديلي نه پر هڪ اهڙي سماجي ري انجنيئرنگ ڪرڻ آهي، جيڪا سماج جي بنيادي جوڙجڪ جا بنياد بدلائي سگهي. ياد رهي ته قوم جي معاشي ۽ سماجي بيهڪ ئي ان جي سياسي حالتن کي شڪل ڏيندي آهي. تنهن ڪري عوام جي آجپي لاءِ جاکوڙيندڙ سياسي ۽ سماجي ڌرين کي مسئلي جي پاڙ تائين پهچڻ جي ضرورت آهي. ته ڪنهن به سماج جا مسئلا گهڻ پاساوان ۽ ڳانڍاپيل هوندا آهن، تنهن ڪري انهن جا حل به هر پاسي کان ڳولڻا پوندا آهن. مٿين سطح کان ڏسجي ته سياست تي مجموعي طور قابض قوتون ان سماجي ڍانچي کي برقرار رکڻ گهرن ٿيون، ڇو ته ان ڍانچي مان کين حاصل ٿيندڙ وفادار ٽولا سندن اقتدار لاءِ ٿوڻين جو ڪردار ادا ڪن ٿا. اهو ئي سبب آهي جو سنڌ مٿان حڪومت ڪندڙ طبقا ان سماجي ۽ معاشي ڍانچي جي چوڪيداري ڪن ٿا. اهو ئي سبب آهي جو ٻهراڙين جا ڳوٺڙا، ننڍن شهرن ۾ نه ٿا بدلجن ۽ ڪراچيءَ کان ٻاهر صنعتي علائقا قائم نه ٿا ٿين. حڪمران طبقن کي خبر آهي ته معاشي بنياد بدلائڻ سان ماڻهن کي معاشي طور سگهارو ڪرڻ سان اهي ذهني غلاميءَ مان به آجا ٿي ويندا.
واپس ڳوٺڙن واري بحث ڏانهن اچون ٿا. هڪ دليل اهو به اچي ٿو ته جيئن ته ماڻهو پنهنجي اباڻن پڊن تي رهڻ جا هيراڪ آهن ۽ گهر/ڳوٺ سان سندن جذباتي ڳانڍاپو آهي، تنهن ڪري ماڻهو ڳوٺ نه ڇڏيندا. ان ئي تسلسل ۾ اهو به دليل اچي ٿو ته ماڻهو ٻني ٻاري سان ويجها رهڻ چاهين ٿا. تنهن ڪري اهي پنهنجا وٿاڻ ڇڏي ڪنهن به نئين آباديءَ ڏانهن نه وڃڻ چاهيندا. مون کي ان دليل ۾ ڪا سگهه نظر نه ٿي اچي. اسان جي اکين اڳيان ٻن ٽن ڏهاڪن اندر هزارين ڪٽنب ڪچي کان پڪي ڏانهن ۽ پڪي جي ڳوٺن کان شهرن ڏانهن منتقل ٿيا آهن. امن امان، روزگار ۽ ٻين بنيادي سهولتن لاءِ ماڻهن جو ننڍن ڳوٺن کان شهرن ڏانهن لڏڻ جو عمل هونئن به هلندو رهي ٿو. مسئلو رڳو ان طبقي جو آهي جيڪو لڏڻ جي سگهه نه ٿو رکي، ڇو ته ان وٽ گذر سفر جا متبادل وسيلا ناهن هوندا. ماڻهو گهر، ڳوٺ، مال ۽ ٻنيءَ سان جذباتي نه پر معاشي ڳانڍاپو رکن ٿا ۽ اهو ئي ڪارڻ آهي، سندن ان ڳوٺ سان جڙيل رهڻ جو، جتي به انهن گهراڻن جو ڪو هڪ ڀاتي به پڙهي لکي ڪنهن شهر ۾ روزگار سان لڳو آهي، ڪجهه ورهين اندر اهي گهراڻا شهرن ڏانهن منتقل ٿي ويا آهن. هڪ نسل ان منتقليءَ ۾ ٿورو ارهو هوندو آهي پر ٻيو نسل سندن حياتيءَ ۾ ئي ويجهي شهر ڏانهن منتقل ٿي ويندو آهي. ڪجهه ورهين تائين انهن جو ڳانڍاپو ٻنهي ماڳن سان هوندو آهي ۽ پنجن ڏهن ورهين اندر اهي پراڻي ماڳ سان رڳو مرڻي پرڻي اچ وڃ رکندا آهن. تنهن ڪري جيڪڏهن هر يونين ڪائونسل ۾ 300 کان 500 گهرن جا هڪ ٻه ننڍا ڳوٺ ٺهن ته ڪو اچرج ناهي ته ماڻهو هوريان هوريان اوڏانهن منتقل ٿي ويندا. اهو عمل پنج ڏهه سال کائيندو.
زرعي سماج مان نيم شهري، ڪاروباري ۽ صنعتي سماج ڏانهن تبديليءَ جو سفر ايئن ئي ممڪن آهي. ڪجهه دوست جوڻيجو دور جي پڪن گهرن واري رٿا جي ناڪام ٿيڻ جي ڳالهه ڪن ٿا پر اهو تجربو چار ڏهاڪا اڳ ٿيو هو، جڏهن ٻهراڙيون نج زرعي سماج جو حصو هيون ۽ سنڌ ۾ اڃا شهري مڊل ڪلاس نه اسريو هو. ان تجربي جي ناڪاميءَ کي اڄوڪي دور تي لاڳو نه ٿو ڪري سگهجي. اڄ وري ڪي نوان چئلينج اچي سگهن ٿا، جن تي سوچڻ گهرجي. مختصر اهو ته سنڌ کي ڊگهي مدي واري جٽاداري تبديليءَ لاءِ سماجي ري انجنيئرنگ جي ضرورت آهي ته جيئن هن مدي خارج ڀوتارڪي نظام مان جان آجي ڪرائي سگهجي.

بدھ، 20 اپریل، 2022

عبدالڪريم گدائي جي انقلابي نظم

خبرداري هاري
(اليڪشن کان متاثر ٿي لکيو ويو)
  شاعر عبدالڪريم گدائي 


ورهين بعد تو وٽ وري يار آيا!
اگهاڙن بکين جا کڻي بار آيا!
کڻي سبز نوٽن جا انبار آيا!
ڌتارڻ وري توکي زردار آيا!
 خبردار هاري! جو ڀوتار آيا!
  پراڻا شڪاري کڻي ڄار آيا!

ڪيو ميمبري اڄ  اميرن کي آتو!
انهن جنهن نه تو وٽ ڪڏهن پير پاتو!
ورهين بعد تو کي وري تن سڃاتو!
ڪرڻ تو سان ووٽن جو واپار آيا!

  خبردار هاري! جو ڀوتار آيا!
   پراڻا شڪاري کڻي ڄار آيا!

اهي جن اوهانکي ڍڳي جان وهايو.
اهي خون جن آ اوهانجو سڪايو،
اهي جن اوهانکي آ  جاهل بنايو،
اهي اڄ اوهان جا ٿي غمخوار آيا،

    خبردار هاري! جو ڀوتار آيا!
     پراڻا شڪاري کڻي ڄار آيا!

تڪبر جا پتلا  تواضع کان عاري،
نظام ڪهن جا  پراڻا مداري،
ڪري تنهنجي ڪچلڻ جي پوري تياري،
وري توکي مارڻ لئه. مڪار آيا!

       خبردار هاري! جو ڀوتار آيا!
        پراڻا شڪاري کڻي ڄار آيا!

ڏٺا جن ڏنا ها  وفادار ٿيندا،
سدا سور ڀائي ۽ غمخوار ٿيندا،
غريبن جا همدرد ۽ يار ٿيندا،
ڦري سي غريبن جا غدار آيا،

   خبردار هاري! جو ڀوتار آيا!                                                                             پراڻا شڪاري کڻي ڄار آيا!

وٺي پير مرشد ۽  قرآن آيا!
خريدڻ غريبن جو ايمان آيا!
بکين جي درن تي لنگهي خان آيا!
اگهاڙن جي پيرن تي  پڳدار آيا!
 خبردار هاري! جو ڀوتار آيا!
                                                                                                  پراڻا شڪاري کڻي ڄار آيا!
ملن مولوين ساڻ  موٽر ڀرائي،
اٿيا ليگ وارو  هي ليبل لڳايي،
هنن گرم جهولن ۾ جيپون هلائي،
اچن ڪين ها  پر هي لاچار آيا.
 خبردار هاري! جو ڀوتار آيا!
                                                                                                  پراڻا شڪاري کڻي ڄار آيا!
هئي جن جي مشهور گردن فرازي، 
ڪندا سا وڻن توکي آزي نيزاري،
خبردار موڳا؟ نه اڄ هار بازي،
ٺڳڻ ووٽ توکان  هي عيار آيا،
  خبردار هاري! جو ڀوتار آيا!
                                                                                                    پراڻا شڪاري کڻي ڄار آيا!
وڏيرن جي منت  خوشامد نيازي،
۽ پيرن فقيرن جي  تقرير بازي،
سموري سياسي  اٿئي چالبازي، 
اڳي ڀال ڪهڙا  انهن ها ڀلايا،
   خبردار هاري! جو ڀوتار آيا!
                                                                                                    پراڻا شڪاري کڻي ڄار آيا!
    اڳي آزمايئه  هي ڪوڙا قرآني،
انهن کان اڳ ڀي  ٻڌءِ  لنتراني،
کسي آ اوهان کان  انهن ئي نه ماني،
بڻي اچ جي هاري  جا حقدار آيا.
    خبردار هاري! جو ڀوتار آيا!
                                                                                                     پراڻا شڪاري کڻي ڄار آيا!
  گدائي جي گفتن تي ويچار ڪر تون!
پلاٽن ۽ پئسن تي  هرگز نه مر تون !
جو ٻٻرن کان ٻيرن  جو وٺندين نه ڦر تون!
وڃائج  نه  اڄ  ووٽ  پنهنجا  اجايا !
   خبردار هاري! جو ڀوتار آيا!
                                                                                                    پراڻا شڪاري کڻي ڄار آيا!

جمعہ، 11 مارچ، 2022

سيد صبغت الله شاهه اول، حر جماعت جو بنياد ۽ انگريزن خلاف جھاد

پير سيد محمد راشد روضي ڌڻي رحمة الله عليہ جي وفات کانپوءِ انھن جو وڏو فرزند سيد صبغت الله شاهه اول کي گادي نشين بڻايو ويو، جيڪو وڏو عالم، محدث ۽ طريقت جو امام ھيو. 

(سرگزشت ڪابل ص 98/99) 


سيد احمد شھيد پير سائين صبغت الله شاهه اول کي چيو ته توھان جھاد لاءِ  پنھنجي مريدن جي ھڪ جماعت تيار ڪيو، انھن ۾ جذبه جھاد کي فروغ ڏيو، جڏھن اسان ڪابل جي بادشاھ دوست محمد کي وٺي پشاور تي حملو ڪنداسين ته توھان سنڌ مان پنھنجي جماعت سميت جھاد شروع ڪجو.
جيڪڏھن تقدير الاھي ساٿ ڏنو اسان جھاد ڪندي شھيد ٿي وڃون ته توھان مسلمانن جا امام آھيو. 

حر جماعت جو بنياد 

ان کانپوءِ پير صاحب حرن جي جماعت تيار ڪئي ۽ انھن ۾ جھاد جو جذبو پيدا ڪيو.
جڏھن سيد احمد بريلوي جي جماعت ڪابل وڃڻ لاءِ پير صاحب کان اجازت وٺڻ لڳي ته پير سائين پاڳاري فرمايو ته مجاھدن جي عورتن کي اسان وٽ رھڻ ڏيو، اھڙي طرح سيد احمد بريلوي پنھنجي ھڪ گھرواري ۽ ٻين مجاھدين پنھنجون گھر واريون درگاھ ۾ ڇڏيون.
پير سائين سيد صبغت الله شاهه اول پنھنجي ننڍي ڀاءُ پير محمد ياسين رحمة الله عليه کي حڪم ڪيو مجاھدين جي اولاد جي خدمت ڪندو رھي. 

(سرگزشت ڪابل ص 100)

جذبه جھادِ حريت ورثه بورثه منتقل ٿيندو آھي. 

جڏھن سيد احمد بريلوي ۽ شاھ اسماعيل شھيد بالاڪوٽ ۾ جام شھادت نوش ڪيو ته پير سائين سيد صبغت الله شاهه اول انھن اھل و عيال کي گھر تائين پھچايو ۽ ان کانپوءِ جھاد جي تياري شروع ڪري ڏني، پر جھاد جي تياري ڪندي پاڻ وفات ڪري ويا، جنھن کانپوءِ انھن جو وڏو فرزند سيد علي گوھر شاھ کي گادي نشين بڻايو ويو، پر ان وقت تائين انگريزن سنڌ تي قبضو ڪري ورتو ھيو، انھن به انگريزن کي سنڌ مان ڪڍڻ جي ڪوشش ڪئي پر ڪاميابي حاصل نه ٿي، ناڪاميءَ جو سبب اھو ھيو ته سيد علي گوھر شاھ رحمة الله عليه پاڻ سان گڏ مير علي مراد (والي رياست خيرپور ميرس) کي شريڪ ڪيو ھيو ۽ ھي معاھدو ھيو ته مير علي مراد جي رياست سنڌ فتح ڪرڻ کانپوءِ به باقي رکيو ويندو، باقي سنڌ ۽ بلوچستان تي پير صاحب جي حڪومت ھوندي.
پر اھو عھدنامو مير علي مراد ڪراچي وڃي انگريز نيپر (Napier) کي ڏيکاريو.
ھي واقعو مشھور آھي.
(سرگزشت ڪابل ص 100/101)

برطانوي سامراج کي ڀڄائڻ لاءِ خليفۂ ترڪي سان خط و ڪتابت 

سيد علي گوھر شاھ کانپوءِ انهن جو وڏو فرزند سيد حزب اللہ شاھ سخي گادي نشين بڻيو ۽ ھي به ڪجھ نه ڪجھ انگريزن جي مخالفت ڪندو رھيو (سائين جو وڏو ڪارنامو ھي آھي ته برطانوي سامراج جي حڪومت کي ختم ڪرڻ لاءِ سلطان عبدالحميد خليفۂ ترڪي سان خط و ڪتابت ۽ ان سان تعاون جو سلسلو قائم ڪيو.)
ان کانپوءِ سائين جو فرزند سيد علي گوھر شاھ مسند نشين ٿيو پر ھي بيمار رھندو ھيو جنھن سبب ٿورڙي وقت کانپوءِ وفات ڪري ويو.
ان کانپوءِ سندس وڏو ڀاءُ سيد پير علي مردان شاهه مسند نشين ٿيو، ان جي مسند نشيني جي ڏينهن ۾ ننڍن وڏن جيڪي سندس مريد ھيا انھن انگريزن جي حڪومت خلاف بغاوت ڪئي.

برصغير جي عظيم الشان حر گوريلا تحريڪ 

پير علي مردان شاهه جي وفات کانپوءِ سيد صبغت الله شاهه ثاني مسند نشين ٿيو، جنھن جا خيالات پنھنجي ڏاڏا سائين سيد صبغت الله شاهه اول سان ملندڙ جلندڙ ھيا.
اھڙيءَ طرح 1939ع ۾ انھن به جھاد لاءِ ڪوشش ڪئي ۽ حر جماعت انگريزن سان وڙھي پئي، انگريزن پير سائين پاڳاري کي گرفتار ڪري شھيد ڪري ڇڏيو ۽ حر مجاھدن کي قيد ڪيو ۽ انگريزن وڏي واڪي اعلان ڪيو ته اسان سيد احمد بريلوي جي ھڪ جماعت صادق پوري کي ختم ڪري ڇڏيو.
انھن جي ٻي جماعت جيڪا سنڌ ۾ موجود ھئي، جنھن کي سيد صبغت الله شاهه اول تيار ڪيو ھيو، انھن کي به انگريزن ختم ڪري ڇڏيو.
پر ڪنھن شاعر چيو آهي ته 

ہرگز نمیزد آنکہ دلش زندہ شد بعشق
ثبت است بر جریدہ عالم دوام ما 

ترجمو:- اھو شخص ڪڏھن به ناھي مرندو جنھن جي دل (اللہ جي) عشق سان زندھ ھجي، ان جھان جي تختي تي اسان جي بقا نقش ٿيل آهي. 

(سرگزشت ڪابل ص ۱۰۱) 


جمعرات، 3 مارچ، 2022

شاھ اسماعيل شھيد جي پير سائين پاڳاري کي ڀيٽا

شاھ اسماعيل شھيد جي پير سائين پاڳاري کي ڀيٽا

حضرت پير سيد محمد راشد روضي ڌڻي رحمة الله عليه ۽ انھن جو وڏو فرزند ولايت جي ڪھڙي مقام تي پھتل ھيا، ان جي ھڪ جھلڪ ھيٺ بيان ڪيل واقعي مطابق ڏسي سگھجي ٿي.




شاھ اسماعيل شھيد جھڙو وڏو ۽ پڪو موحد شخص انھن بزرگن جي خدمت ۾ نھايت عقيدت و احترام سان ڀيٽا پيش ڪري ٿو، مولانا دين محمد وفائي فرمائي ٿو ته ھڪ ڀيري پير جو ڳوٺ ۾ قيام دوران ٻئي بزرگ (مولانا وفائي ۽ شاھ اسماعيل شھيد) موجود ھيا.
شاھ اسماعيل شھيد فرمايو ته

زہے صِدقِ ارادت ایشان
زہے مرشدِ کامل ایشاں

حرن جي سچي مريدي انھن کي مبارڪ
حرن جو سچو مرشد انھن کي مبارڪ

شاھ اسماعيل شھيد سڀ کان وڌيڪ تعريف پير سائين پاڳاري جي ڪئي آھي.

عبيدالله قدوسي پنھنجي قلم سان لکي ٿو ته
سيد صبغت الله شاهه ھڪ وڏو مجاھد ھيو، سکن سان جھاد جو ارادو ڪيائين ۽ بعد ۾ سنڌ ۾ اچي پنھنجي جماعت سان گڏ ٿيو.
سنڌ ۾ اھو ھڪڙو ئي مرد مجاھد ھيو جنھن جي شاھ اسماعيل شھيد سڀ کان وڌيڪ تعريف ڪئي آهي.

ان جھڙو ڪو مرشد ناھي.

ڪاروان احمد شھيد جو ھڪ مجاھد سيد صدرالدين پنھنجي ڪتاب ۾ لکي ٿو ته باشندگان سنڌ جي نزديڪ سڄي ملڪ ۾ پيرپاڳاري جھڙو ڪوئي مرشد ناھي، تقريباً ٽي لک بلوچ(ان زماني ۾) مريد ھيا، انھن جو ڪتب خانو به عجيب و غريب آھي.
(آزاديءَ جون تحريڪون )

سلسلہ قادريہ راشديہ جي جدِ امجد ۽ شيخ الشيوخ حضرت پير سيد محمد راشد روضي ڌڻي رحمة الله عليہ جو ٻيو سلسلہ فيض ان جي ٻن صاحبزادن حضرت پير سيد صبغت الله شاهه راشدي ۽ حضرت امام سيد محمد ياسين پير جھنڊي شريف وارن سان جاري و ساري رھيو.

قافلہ حريت جو ميزبان ۽ معاون پير سيد صبغت الله شاهه

حضرت مولانا احمد بريلوي، مولانا محمد اسماعيل شھيد ۽ مولوي عبدالحئي تقريباً ٻه ھزار مجاھدن جي لشڪر سميت دهلي کان جوڌپور رستي عمرڪوٽ، حيدرآباد کان ٿيندي اچي پير جو ڳوٺ پھتا ھيا، پير پاڳاري جي گادي تي ان وقت سيد صبغت الله شاهه سورهيه اول جن گادي نشين ھيا.
جماعت جو خيال ھيو ته بولان جي رستي کان گذرندي قنڌار کان ٿيندي ڪابل وڃڻ گھرجي، پوءِ ڪابل ۽ بخارا جي بادشاهن کي متحد ڪري پنجاب ۾ سکن جيڪا ظلم جي حڪومت قائم ڪري رکي ھئي، انھن سکن تي حملو ڪري کين پنجاب مان ڪڍجي ۽ ان کانپوءِ دھلي تي حملو ڪيو وڃي.

پير پاڳاري جي آزاديءَ جي جھاد لاءِ عظيم پيشڪش

سيد احمد بريلوي ۽ شاھ اسماعيل شھيد جي جماعت ڀٽندا ۽ جوڌپور مان آئي ھئي.
انھن کي سيد حسن شاهه جيلاني پاڻ سان گڏ وٺي پير جو ڳوٺ پھتو ھيو.
سيد صبغت الله شاهه راشدي اول فرمايو توھان ڪابل ڇو پيا وڃو؟
جتي منھنجو لشڪر تقريباً چار لک مجاھدن تي مشتمل آهي، جيڪي منھنجا خاص مريد پڻ آھن ۽ ٻيا مريد بلوچستان مان اوھان سان گڏ ٿي ويندا، ان ڪري جيڪڏھن توھان چاھيو ٿا ته سنڌ مان ئي سکن تي حملو ڪري سگھو ٿا ۽ مير صاحبان جيڪي والي سنڌ آھن ۽ بھاولپور جو نواب به اسان سان گڏ ٿي ويندو.
ايتري وڏي لشڪر جو مقابلو ڪرڻ جي ھمت سکن ۾ ناھي، پر سيد احمد بريلوي ۽ ان جي ساٿين چيو ته افغانستان جي والي سان ملي ڪري سکن تي حملو ڪرڻ جي تجويز شاھ عبدالعزيز محدث دھلوي ڏني ھئي، ان ڪري اسين ڪابل وينداسين، آخرڪار ٽي مھينا پير سائين پاڳاري وٽ قيام ڪرڻ کانپوءِ اھي ڪابل ڏانھن روانا ٿي ويا.
(سرگشت ڪابل ص ۹۹_ ۱۰۰)

(جاري) 

بدھ، 2 مارچ، 2022

شاھ ولي اللہ محدث دھلوي جا ٻه سنڌي استاد

سنڌي مترجم
رفيع الله حسن ٻرڙو



حضرت شاھ ولي اللہ محدث دھلوي جا ٻه سنڌي استاد


الحمدلله، باب الاسلام سنڌ کي بيشمار سعادتن کان علاوہ ھڪ وڏي سعادت، اعزاز ۽ شرف نصيب آھي جو بر صغير جي سموري سياسي، ديني، جھادي ۽ عملي تحريڪن جي روح روان ۽ سلسلہ سند حديث جو وڏو امام، حضرت امام شاھ ولي اللہ محدث دھلوي جا ٻه استاد سڳورا سنڌي آھن.
ھڪ استاد وٽ قرآن مجيد (علم القرآت) ۽ ٻئي استاد وٽ علم الحديث پڙھيو.
انھن جا اسماء گرامي ھي آھن 

(۱) مولانا قاري محمد فاضل سنڌي
(۲) محدث جليل حضرت مولانا مخدوم محمد حيات سنڌي.

قرآن شريف ۽ علم القرآت 

حضرت امام شاھ ولي اللہ محدث دھلوي پنھنجي مشھور تفسير ۾ سند ھيئن بيان فرمائي آھي 
"قال العبد الضعيف ولي اللہ بن عبدالرحيم عفي عنه قرآت القرآن کله من اوله الي آخرہ برواية حفص عن عاصم علي الصالح الثقة حاجي محمد فاضل السندي.
(قرآن مجيد فارسي مترجم از شاھ ولي اللہ ص۷، ناشر تاج ڪمپني لاھور)

پروفيسر ڊاڪٽر عبدالوحيد انڍڙ تاريخ جي ورقن مطابق لکي ٿو ته قاري محمد فاضل جو تعلق "انڍڙ" قبيلي سان آھي، ان لاءِ فاضل مؤلف ڪافي دلائل پيش ڪيا آھن.
شاھ ولي اللہ جو استاد ڳوٺ پنھواري نزد ھاليجوي شريف جو رھاڪو ھيو.
وڏيڪ تفصيلات لاءِ ملاحظه ڪريو
(انڍڙ قبيلو تاريخ جي نظر ۾)

حضرت امام شاھ ولي اللہ محدث دھلوي جو ٻيو سنڌي استاد مخدوم محمد حيات سنڌي آھي.


عرب و عجم جو جليل القدر امامِ حديث، حضرت مخدوم محمد حيات چاچڙ، جيڪو اصل ۾ عادلپور ضلع گھوٽڪي جو رھاڪو ھيو، بعد ۾ ھجرت ڪري مدينه منوره ھليو ويو ۽ پنھنجي استاد شيخ ابوالحسن ڪبير سنڌي جي وفات کانپوءِ مدينه منوره مسجد نبويءَ اندر مسند حديث سنڀاليائين ۽ 24 سالن تائين علم الحديث جي روشنيءَ سان دنيا جي اونداھين کي روشن ڪندو رھيو.
(منار الحسنات في حياة الشيخ محمد حيات ص۳۰) 

پاڪستان جو مشھور مذھبي اسڪالر ڊاڪٽر اسرار رح فرمائي ٿو ته جڏھن ته قصبه گھوٽڪي شيخ محمد حيات سنڌي جھڙو عظيم محدث پيدا ڪيو، جنھن جا شاگرد ٻارھين صدي جا ٻه مجدد محمد ابن عبدالوھاب نجدي ۽ امام شاھ ولي اللہ محدث دھلوي جھڙا عظيم شخص شامل آھن.

ان کانپوءِ تحريڪ ولي اللہي جو سڀ کان وڏو مرڪز به سنڌ بڻيو، جنھن جي زير اثر اٿڻ واري عظيم تحريڪ شھيدين جي قافلي کي سنڌ ۾ راڻي پور ۽ پير جو ڳوٺ جي ديني ۽ روحاني مرڪزن ۾ مقبوليت حاصل ٿي.
پنجاب ۽ سرحد کي سکن جي حڪمراني کان نجات ڏيارڻ لاءِ ھي فيصلو ٿيو ته سنڌي مجاھدن جو قافلو بلوچستان ۽ افغانستان کان ٿيندو شمال مغربي طرف کان سکن تي حملي آور ٿيندو.
اھا الڳ ڳالھ آھي ته ڪجھ وڏيرن جي غداريءَ سبب دنياوي طور تي ان تحريڪ کي ڇيھو رسيو ۽ ڪجھ مجاھد شھيد ٿيا.
ان ئي صدي جو واقعو آھي ته حڪمت ولي اللہي جو عظيم شارح جنھن پنجاب جي سک خاندان اندر جنم ورتو، مشرف باسلام ٿيڻ کانپوءِ سنڌ پھتو ته کيس سنڌ جي فضا اھڙي لڳي جو سنڌ جو ئي ٿي ويو ۽ دنيا ان کي مولانا سنڌي جي نالي سان سڃاڻڻ لڳي.